Recept #11: Homemade kipburgers & mayonaise

Het is weer tijd voor een receptje! De laatste tijd heb ik voornamelijk persoonlijke blogjes gepost, moet kunnen dacht ik zo, maar wat we vanavond gemaakt hebben wil ik jullie niet onthouden!
Ik was vandaag een dagje vrij van school & werk, daar weet ik wel raad mee!
Ik ben de dag begonnen met een stevige workout in de sportschool en heb daarna heel de dag in de zon liggen bakken. S’avonds heb ik gezellig samen met mijn vriend staan kokkerellen met een lekker resultaat namelijk; zelfgemaakte kipburgers!
Dit recept komt uit mijn nieuwe kookboek; eet jezelf mooi, slank & gelukkig van Amber Albarda, lees snel verder!

burgers2
Ingrediënten voor de burgers:
1 ui, 2 teentjes knoflook, 400 gram kalkoen/kipgehakt, peterselie, 1 ei, peper en zout

Stap 1: Meng alle bovenstaande ingrediënten samen met het kipgehakt (hoe simpel kan het zijn?)
Stap 2: Maak van het mengsel, 4 mooie burgers.
Stap 3: Bak (of gril) deze in wat olijfolie gaar
De burgers hebben we vervolgens versierd met bacon, avocado, ui en sla.

Voor bij de hamburgers hebben wij zelf mayonaise gemaakt. Deze mayonaise is gemaakt in een blender, echt een goede aanschaf (Action dames en heren!) want je kunt er niet alleen gemakkelijk gezonde smoothies en sapjes in maken maar dus ook sauzen!
Het recept wat we hebben gevolgd is ook á la Albarda..

Ingrediënten voor de mayonaise:
1 ei, 1 eierdooier, 1 theelepel dijonmosterd, 1 eetlepel citroensap (of een scheutje azijn), 250 ml olijf-of zonnebloemolie, peper & zout.

Stap 1: Doe de eieren, mosterd, citroensap in de blender
Stap 2: Voeg wat peper en zout toe
Stap 3: Zet de blender aan en tussendoor giet je rustig de olie erbij

Wij hebben wat fijngehakte basilicum en wat knoflook toegevoegd aan deze mayo. Het is (helaas) geen Zaanse mayonaise, maar het is wel een stuk gezonder!

Het kookboek is hier te bestellen!

Wat hebben jullie vandaag gedaan/gegeten?!

9 gedachtes over “Recept #11: Homemade kipburgers & mayonaise

  1. Ziet er heerlijk uit zeg! Ik wil ooit echt een keer bij een burgerbar eten, lijkt me ultiem genieten. Of ooit zelf maken.. Wat ik net heb gegeten is: rijst, groente en kip. Als dessert ga ik zo beginnen aan vanille ijs met chocade saus! ❤

Geef een reactie

