Recept #10: Tom Ka Koeng

Alweer mijn 10e recept, jeej!
Ik ben de laatste tijd erg van de soepjes, voorheen kocht ik alleen soep uit zak of blik maar tegenwoordig maak ik ze liever zelf.
Ik vind soep heerlijk om te eten, als lunch, als avondeten of als voorgerecht wanneer er familie/vrienden komen eten. Het is gezonder om het zelf te maken, want je weet precies wat erin gaat, super makkelijk en het is de ideale manier om aan je dagelijkse hoeveelheid groenten te komen!
De laatste tijd had alles wat ik maakte een Italiaans tintje vanwege de geboekte vakantie, maaarr de Aziatische keuken is ook echt één van mijn favoriete!! Hieronder vind je het recept van Tom Ka Koeng, dit is een soep uit Thailand. Iedereen kent misschien wel de Thaise kippensoep, Tom Ka Kai, dit is hetzelfde soort soepje alleen dan met grote garnalen, nomnomnom!

In het centrum van Den Haag zit een Amazing Oriental supermarkt, elke keer als ik in de stad ben moet ik echt even een kijkje nemen en kom ik met zakken vol thuis. Ik ben 1/4 Indonesisch en kan daar vaak (naast de toko) perfect slagen voor verschillende ingrediënten! Ik gebruik niet zo vaak zakjes met kruiden meer, maar de boemboe’s van Amazing Oriental zijn echt to die for!!

amazingoriental

Hierboven zie je de gekochte ingrediënten:
Sugar snaps, 500 ml kokosmelk, paksoi, rode peper, een zak grote garnalen (je kunt ook kleine nemen, maar deze zijn mijn favoriet), Tom Ka pasta, sereh (citroengras), citroenblad en rijstvermicelli

Stap 1: Meng de helft van de kokosmelk samen met de Tom Ka pasta en laat dit een geheel worden
Stap 2: Voeg de andere helft van de kokosmelk toe en 500 ml water
Stap 3: Snij 1 rode peper in stukjes en verwijder de zaadjes, gooi ze niet weg!!
Stap 4: Voeg 1 sereh stengel, de rode peper in stukjes en 2 citroenblaadjes toe aan de soep
Stap 5: Laat alles goed doorkoken en voeg voor een pittige touch wat van peper zaadjes toe
Stap 6: Snijd de paksoi en verwijder de draden van de sugar snaps en voeg deze toe aan de soep. Haal de sereh en de citroenbladeren eruit.
Stap 7: Kook de rijstvermicelli even kort voor
Stap 8: Doe als laatste de garnalen bij de soep, deze hoeven niet lang mee te koken anders worden ze taai

Doe eerst een gewenste hoeveelheid rijstvermicelli in een kom en giet daar de Tom Ka Koeng overheen.

tomkakoeng

Thaan hoi aroy oftewel; eet smakelijk!

Ps. Van het weekend komt mijn eerste random weekend blog online, dit kan over van alles en nog wat gaan, het is iig iets waar ik blij van wordt 😉 Stay tuned!

4 gedachtes over “Recept #10: Tom Ka Koeng

  1. Damnnn dit lijkt me super lekker en ook nog gezond. Watertandend! Helaas lust mijn vriend geen garnalen en ook geen kip dus we zullen het vegetarisch moeten eten, of heb jij nog een tip voor n vervanger?

    • Ik zou dan voor tofu of tahoe gaan. Of gewoon lekker heel veel groente erbij gooien, paddenstoelen (shii take bijv), taugé, bamboe etc
      Lust hij helemaal geen vis trouwens? Wit vis zoals tilapia of pangasius zou ook goed kunnen..
      Ik weet niet of je zo’n supermarkt in de buurt heb maar daar zullen ze vast een alternatief hebben 😉 laat je het me weten!?

  2. Lekker! Ik ken die zakjes wel. Ooit tijdens mijn eerste vakantie in Thailand gekocht om mee naar huis te nemen. Ik was als een kind zo blij toen ik ze ook in Nederland vond 🙂

Geef een reactie

