Where are we runnin’?

afvallen-hardlopen

Mijn schoonzus heeft een paar weken geleden de marathon van Rotterdam gelopen, 42 km in nog geen 5 uur!
Dit lukt je natuurlijk niet zomaar, hier train je maanden voor als het al geen jaren zijn.
Iets langer als 2 maanden geleden heb ik mij ingeschreven bij een sportschool, en begin ik elke sportsessie fanatiek op de loopband. Hier probeer ik dan ook zo lang mogelijk op te rennen, dit lukt steeds beter, maar hoe goed is hardlopen nou eigenlijk?

Eerst even een paar feitjes over hardlopen:

Hardlopen kan je zeker helpen bij het afvallen of het opbouwen van conditie, het belangrijkste is als je wilt afvallen is het aanhouden van een rustig tempo. Veel mensen denken als ik nou heel snel ren dan haal ik het snelste resultaat, dit is dus niet zo.
Als je heel snel rent ben je eigenlijk meer bezig met conditie opbouwen dan met afvallen.
Je hoeft je niet in te schrijven bij een sportschool, het is tenslotte een gratis activiteit wat bij zomers weer niet eens vervelend is om te doen!
Wat belangrijk is als je gaat hardlopen zijn goede hardloop schoenen, deze kan je van verschillende merken en in verschillende prijsklasse vinden*.

Eet niet teveel voordat je gaat hardlopen, 3 uur voordat je gaat lopen is het beste. Tijdens of na het lopen is een banaan eten het beste, hier zitten koolhydraten in die je lichaam hard kan gebruiken. Drink ook genoeg tijdens het lopen, dit is sowieso belangrijk met sporten.

Maar wat nou als je conditie 0,0 is?!

Als je begint met hardlopen kun je intervallen doen, op deze manier train je jezelf met het hardlopen en zul je het uiteindelijk langer volhouden. Niemand rent ineens 10 km zonder dit opgebouwd te hebben!!

Het interval schema:
1 min rennen, 1 min lopen
2 min rennen, 1 min lopen
3 min rennen, 1 min lopen
4 min rennen, 2 min lopen
3 min rennen, 1 min lopen
2 min rennen, 1 min lopen
1 min rennen, 1 min lopen

Als je dit een paar keer traint zul je zien dat je uithoudingsvermogen verbeterd!
Doen jullie aan sport? Zo ja, welke?

*Bron

3 gedachtes over “Where are we runnin’?

  1. Wat goed dat je zo fanatiek aan het hardlopen/sporten bent. Ik doe fitness en loop af en toe een rondje hard, als ik bv weinig tijd heb voor de sportschool. Het geeft me echt een goed gevoel. Wat knap ook van jouw zus haar marathon!

  2. Wat een handig schema. Ik wil binnenkort ook gaan starten. Ik sport wel al bij de sportschool, maar hardlopen lijkt me vreselijk fijn in de buitenlucht. 🙂 wat cool dat je schoonzus de marathon van Rotterdam heeft gelopen!

Geef een reactie

