Recept #9: Tomaten/courgette soep

Door alle drukte met Koningsdag is het even stil geweest hier maar ik ben weer helemaal bijgekomen en geniet lekker van mijn weekje vakantie.
Afgelopen vrijdag hebben ik en mijn vriend onze vakantie naar Italië geboekt! Om helemaal in de Italiaanse sferen te komen heb ik een heerlijk soepje gemaakt die ik graag met jullie wil delen, lees snel verder.

tomatencourgettesoep

Ingrediënten:
Kippenbouillon blokjes, 3 teentjes knoflook, 2 blikjes tomatenblokjes, 1 courgette, 1 ui, basilicum en room (light)

Stap 1: Snijd de ui in ringen en fruit deze even aan.

Stap 2: Voeg de knoflook bij de uien en snijd de courgette in stukjes

Stap 3: Doe de courgette bij de ui en de knoflook

Stap 4: Voeg de 2 blikjes tomatenblokjes toe en 500 ml kippenbouillon

Stap 5: Doe een paar blaadjes basilicum bij de soep, ik had er een stuk of 5/6 bij gedaan

Stap 6: Pureer de soep tot een gladde massa en voeg peper en zout toe naar smaak

Ik heb de soep geserveerd met een beetje basilicum room, dit kan je gemakkelijk maken door:
Een beetje room, paar blaadjes basilicum en peper en zout. Dit blend je samen tot een geheel.

Ik vind het steeds leuker en gemakkelijker om zelf soep te maken, ik ben student en ik vond het altijd erg makkelijk (en goedkoop) om soep uit zak te kopen. Hier is in principe niks mis mee maar het is gezonder en leuker om het zelf te maken, vind ik!

Wat is jullie favoriete soep (om zelf te maken)?

PS. Volgen jullie mij al op Facebook & Bloglovin’?

Bagels & Beans

Het is zo’n beetje mijn favoriete lunchroom in Nederland en gelukkig hebben we er in Den Haag genoeg; Bagels & Beans!
Ik denk dat iedereen wel zo’n beetje bekend is met het concept van deze leuke zaak maar hieronder toch even kort mijn review.

Bij Bagels & Beans heb je een groot assortiment aan hoe kan het ook anders; bagels. Elke bagel wordt ter plekken bereid en ze maken alleen gebruik van natuurlijke ingrediënten. Ze proberen chemische toevoegingen en conserveringsmiddelen te vermijden, de bagels zijn altijd vers en ook gezond.
Ze hebben een uitgebreide menukaart, je kunt je eigen bagel kiezen en vervolgens kies je wat je erop wil. Wil je hem zelf smeren of heb je hem liever al belegd en wel op je bord? Eet je de bagel gezellig daar op of neem je hem liever mee naar je werk? Ze bezorgen zelfs in sommige steden!

Je kunt er terecht voor een compleet ontbijt, high tea, verschillende zoetigheden of ga eens lekker aan de bagel tapas.
Bagels & Beans werkt ook met superfoods, ze hebben dit in de vorm van yoghurt of sapjes.
Op de kaart is goed aangegeven met een legenda rechts onderin wat je besteld, is het biologisch, duurzaam, fairtrade of diervriendelijk?

Tip: je kunt ook bagels meenemen, om zelf thuis af te bakken! Ook kun je er verschillende soorten biologische thee kopen of superfoods voor thuis.

Waarom schrijf ik deze review, waarom ineens die hysterie omtrent Bagels&Beans? Omdat het eigenlijk van alle markten thuis is, het is gezond, betaalbaar en het heeft voor iedereen wat. Wil je een simpele bagel met cream cheese, een chai latte of val je compleet voor het grote assortiment van superfoods? Het kan allemaal!
Deze lunchroom is absoluut bij deze dieetvriendelijk verklaard, je kunt er met gerust hart gaan eten, ik ben fan!

Genoeg gepraat, bekijk hier de menukaart!

IMG_20140423_163648

Mijn lunch van vanmiddag; oathie bagel met rookkippetje, avocado, basilicumdressing, pijnboompitjes & sla

Wat vinden jullie van Bagels&Beans, en wat is jullie favoriete bagel?

Vergeet mij niet te volgen op Facebook en mijn nieuwe blog staat online bij goedetengezondleven!

Recept #8: Pita met Falafel en homemade knoflooksaus

Gister heb ik bij een vriendinnetje gegeten en hebben we heerlijk buiten gezeten met veel wijntjes. We hebben de salade uit mijn vorige post gemaakt met een Falafel pita. Falafel is van oorsprong een Libanees gerecht, het zijn balletjes gemaakt van gestampte kikkererwten met verschillende kruiden.
De balletjes worden meestal gefrituurd maar je kunt ze ook in de pan bakken in wat olijvenolie. Ik heb nu de kant en klare versie gebruikt maar je kunt het ook eenvoudig zelf maken, dat recept post ik een andere keer!

Hieronder lees je het recept van gister:

Ingrediënten:

Kant en klare falafel balletjes van de supermarkt, knoflook, aubergine, rode paprika, kerrie, sjalotje, yoghurt mayonaise, crème fraîche, pita’s

Stap 1: Snijd de aubergine en de paprika in stukjes en bak dit in wat olijvenolie in de pan, voeg een sjalotje toe.

Stap 2: Breng dit op smaak met zout, peper en kerrie poeder

Stap 3: Verwarm de oven voor en bereid de pita broodjes zoals op de verpakking staat beschreven

Stap 4: Bak de falafel kort in de pan met wat olijvenolie

Voor de knoflooksaus:

Stap 1: Doe in een bakje 1 eetlepel crème fraîche en 2 eetlepels yoghurt mayonaise. Doe er 2/3 knoflookteentjes bij.

Stap 2: Breng op smaak met zout en peper

Tip: Je kunt er wat water of witte wijn bij doen. Wat peterselie is ook lekker erdoorheen!

Nu kun je je pita gaan vullen met het aubergine mengsel, wat sla en de Falafel!

falafel

Zoals jullie zien heb ik een nieuwe layout!

Do you like it?!

Recept #7: Spring/Summer salad

Allereerst, Happy Easter everybody!

Nu het officieel lente is, het zonnetje regelmatig schijnt en we al tegen mei aanzitten begin ik weer vaker salades te maken.
My all time favourite is een super simpele en erg lekkere salade, hij is snel in elkaar geflanst en doet het goed bij iedere BBQ, dinnerparty, als lunch op het strand of gewoon naast een lekker stukje vlees of vis.
Lees snel verder voor het recept!

Image13

Ingrediënten:

Feta, komkommer, tomaat, peper en zout (hoe simpel kan het zijn ;))

Stap 1: Snij de komkommer en tomaat in kleine stukjes

Stap 2: Prak de feta fijn in een bak (ik gebruik Feta van de Turkse supermarkt, deze is gemaakt van koemelk en is minder vet en heeft meer smaak)

Stap 3: Voeg de komkommer en de tomaat bij de geprakte feta en maak af met zout en peper

DONE! Ultiem zomergevoel gegarandeerd 🙂

Je kunt van alles nog toevoegen, denk aan: paprika, uitje of avocado.

Tip: voeg een klein beetje olijvenolie toe.

Wat is jullie all time favourite?

Recept #6: Lasagne zonder koolhydraten

Het zal mij niks verbazen als ergens lang geleden een Italiaan mijn familiepad heeft gekruist, ik ben namelijk gek op pasta’s en al die andere lekkernijen uit de Italiaanse keuken. Al een tijdje heb ik zin om lasagne te maken, maar we weten inmiddels allemaal wel (in ieder geval ik) dat lasagne bladeren worden gemaakt van pasta en pasta betekent: koolhydraten. Om zo snel mogelijk resultaat te zien op de weegschaal is het slim om te minderen met koolhydraten.
Ik kwam op het idee om de bladeren te vervangen door gegrilde plakken courgette, ik heb dit even opgezocht op internet en meerdere mensen waren mij al voor, dit gaat een succes worden dus! Ik heb er mijn eigen twist aan gegeven en het eindresultaat mocht er zeker wezen, lees: zelfs mijn vriend mistte de pasta niet 😉
Hieronder lees je wat je moet inslaan voor deze heerlijke lasagne.

Ingrediënten:

500 gram Rundergehakt, 1 aubergine, 1 courgette, 1 blikje tomatenblokjes, kruidenmix voor lasagne, bolletje mozzarella en een zakje geraspte kaas

Stap 1: Snij de aubergine en de courgette in dunne plakken, hierna gril je ze met een beetje peper en zout.

Stap 2: Rul de gehakt in een beetje olijvenolie (Optioneel: ik heb hier nog kleine stukjes gesneden courgette aan toegevoegd)

Stap 3: Voeg de lasagne kruidenmix toe met het blikje tomatenblokjes

Stap 4: Verwarm je oven voor op 200 graden en snijd de mozzarella in plakjes

Stap 5: Begin je lasagne op te bouwen in een ovenschaal, begin met een laagje groente, dan gehakt, dan weer groente, mozzarella en ga zo maar door

Stap 6: Als finishing touch de geraspte kaas op de lasagne en het is klaar om de oven in te gaan.

Ik heb het 10 minuten in de oven gedaan, maar houd de lasagne goed in de gaten. Alles is in principe al gaar dus als de kaas is gesmolten kun je aan tafel!

Buon appetito!

P.s Vanaf vandaag staat mijn eerste blog online op goedetengezondleven.nl! Benieuwd hoe mijn home made kokoskoekjes zijn geworden, en het recept?

Klik hier!

My first smoothie

Gister heb ik een blender aangeschaft (Action, 10 euro prima ding!!), het idee is om vaker smoothies te gaan maken.
Een smoothie is ideaal om je dagelijkse portie aan fruit en groente binnen te krijgen en bovendien super lekker & gezond!
Prima om de dag mee te beginnen of als tussendoortje 🙂 Doordat je de smoothie zelf maakt bepaal jij wat er in gaat en of je suiker toevoegt of niet, als je er één uit de supermarkt haalt kan het dus zo zijn dat het helemaal niet zo gezond is.

Ik moest vanochtend roeien met de riemen die ik had, dus ik heb de volgende smoothie gemaakt:

2 eetlepels Griekse yoghurt

1/2 appel (ik had Granny Smith)

1/2 banaan

Omdat ik wel van zoetigheid hou heb ik een beetje kokosrasp toegevoegd, mjam!
Dit laatste is natuurlijk optioneel, je kunt ook Stevia, honing gebruiken of het gewoon helemaal weglaten.

Cheers!

P.s Hebben jullie nog andere tips of ideeën voor lekkere smoothies?